"Viitorul e în mâinile noastre. Păstrează Timişul curat!"

triangle
Deseuri Timis

Gestiunea comună a activităţilor componente ale serviciilor de salubrizare, care se află în responsabilitatea membrilor asociaţiei, va fi realizată sub forma gestiunii delegate, în baza contractelor de delegare a gestiunii care vor fi atribuite operatorilor în urma procedurilor de licitaţie publică organizate în acest scop - pentru a se încadra în condiţiile impuse de POS Mediu pentru obţinerea finanţării din fonduri europene (atribuirea directă a acestora, chiar cu respectarea regulilor impuse de lege pentru atribuirea directă, nu corespunde criteriilor obligatorii impuse în acest sens de POS Mediu).

 

Prin urmare, toate contractele de delegare vor fi atribuite prin licitaţie publică, conform procedurilor prevăzute de legislaţia privind achiziţiile publice şi cu respectarea legislaţiei privind serviciile de utilităţi publice, respectiv de salubrizare.

 

Gestiune delegată este modalitatea de management prin care autorităţile administraţiei publice locale (sau, după caz, ADID) atribuie unuia sau mai multor operatori licenţiaţi gestiunea unui serviciu sau a unei activităţi componente a serviciului, a cărei responsabilitate revine respectivei UAT, precum şi concesiunea infrastructurii aferente. Delegarea gestiunii unui serviciu comunitar de utilităţi publice implică dreptul şi obligaţia operatorului de a administra şi exploata infrastructura aferentă serviciului/activităţii delegat(e). Delegarea gestiunii poate fi făcută de ADID, în numele şi pe seama UAT membre, în temeiul mandatului ce i-a fost conferit de acestea.

 

Membrii ADID au stabilit, prin Documentul de poziţie, delegarea gestiunii serviciilor pentru activităţile de colectare, transport, prelucrare şi depozitare a deşeurilor, exclusiv în baza unor contracte de delegare privind diferitele activităţi ce compun serviciile. Contractele se atribuie prin procedura licitaţiei publice prevăzută de OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii.

 

Niciuna dintre părțile prezentului acord nu va realiza individual nici un fel de contract de delegare a gestiunii privind serviciile menționate mai sus.

 

În vederea exploatării infrastructurii create prin proiect, se vor implementa următoarele contracte de delegare a serviciilor de salubrizare în județul Timiș:

CD 1. Contract de delegare prin concesionare a serviciului de operare a depozitului de deșeuri Ghizela.

Contractul a fost atribuit prin procedură de achiziție publică asocierii S.C. Retim Ecologic Service S.A. și S.C. RER Servicii Ecologice S.R.L, a fost semnat la data de 22.06.2013 şi are o durată de 168 luni (14 ani).

 

CD 2. Contract de delegare de gestiune prin concesiune a serviciilor de operare a stației de transfer Timișoara și a centrelor de colectare de la Jimbolia, Deta și Făget, de pe raza județului Timiş, precum şi de transport al deşeurilor de la staţia de transfer/centrele de colectare la depozitul de deşeuri nepericuloase de la Ghizela.

Contractul atribuit prin procedură de achiziţie publică operatorului S.C. POLARIS – M HOLDING SRL Constanța şi semnat în data de 24.07.2014 are o durată de 144 de luni,

Cele două contracte au fost atribuite de ADID Timiș, prin procedură de achiziție publică, în numele și pe seama C.J. Timiş.

 

 CD 3. Contract/contracte de delegare a gestiunii prin concesiune a serviciului public de colectare-transport deșeuri menajere pentru cele cinci zone din județul Timiș.

Va fi atribuit/vor fi atribuite de ADID Timiș, prin procedură de achiziție publică, în numele și pe seama unităților administrativ-teritoriale membre.

Se vor atribui minimum 1, maximum 5 contracte de delegare a activităților de colectare și transport la stația de transfer/centrele de colectare (pentru patru zone), respectiv direct la depozitul Ghizela (pentru zona 0) a deșeurilor solide municipale, câte un contract pentru fiecare zonă de transfer din județul Timiș.

 

Tarife

În prezent, tarifele aplicate la populație sunt cele stabilite de operatorii de salubrizare care deservesc localitățile din județ, conform contractelor de salubrizare existente.

După finalizarea procedurii de delegare a serviciilor de colectare, pe cele 5 zone ale județului, vor fi aplicate tarifele stabilite prin contractele de delegare care se vor încheia, tarife care vor respecta prevederile Planului anual de evoluție a tarifelor, inclus în Aplicatia de Finanțare (aprobată de Comisia Europeana)

Tarifele vor fi aplicate diferențiat pentru populația din zona rurală și urbană, respectiv pentru consumatorii casnici-noncasnici.

Tarifele inițiale, precum și mecanismele de ajustare ulterioară sunt cele stabilite în urma analizei cost-beneficiu,conform următoarelor principii generale:

  • acoperirea tuturor costurilor operaționale, costurilor financiare, costurilor de întreținere și reparații, precum și a costurilor corespunzătoare investițiilor aflate în sarcina operatorilor
  • reflectarea principiului "poluatorul plătește"
  • asigurarea resurselor pentru dezvoltarea durabilă
  • respectarea nivelului de suportabilitate a populației
  • acoperirea redevenței, în cazul contractelor de delegare privind exploatarea rampei ecologice, a stației de transfer/centrelor de colectare, a stației de tratare mecano-biologică și a stației de sortare.

 Tarife la depozitul Ghizela

 

Notă: Tariful tratării mecano-biologice include și costul de depozitare a deșeurilor rezultate în urma tratării.

Tarife la stația de sortare Timişoara

  • preluare deşeuri reziduale – 131 lei/t
  •  preluare deşeuri reciclabile – 44,7 lei/t fără TVA

Tarif de operare a stației de transfer/centrelor de colectare: 82,77 lei/t fără TVA

Tarife populație

Viitoarele tarife pentru consumatorii casnici si diferenţiat pentru agenţii economici se vor stabili dupa finalizarea procedurii de atribuire a contractelor de delegare prin concesiune a serviciilor de colectare în cele 5 zone ale judeţului Timiş. Aceste tarife nu vor depaşi tarifele maxime aprobate conform Planului anual de evolutie a tarifelor inclus in aplicatia care a stat la baza finanţării proiectului din fonduri europene. 

SISTEM INTEGRAT DE MANAGEMENT AL DEŞEURILOR ÎN JUDEŢUL TIMIŞ
Proiect co-finanţat din Fondul European de Dezvoltare Regională, prin Programul Operational Sectorial Mediu. Investim in mediu. Credem in viitor.
Pentru informatii detaliate despre celelalte programe cofinantate de Uniunea Europeana, va invitam sa vizitati www.fonduri-ue.ro.
Continutul acestui material nu reprezinta in mod obligatoriu pozitia oficiala a Uniunii Europene sau a Guvernului Romaniei.